فهرست

خط مشی مجموعه سازی

خط مشی مجموعه سازی

هدف ، محتوا و چارچوب مجموعه سازی

 

     کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با هدف نیاز سنجی، گردآوری و اشاعه اطلاعات شکل گرفته اند. باید توجه داشت که مجموعه سازی نخستین رکن در کتابخانه هاست؛ زیرا سایر فعالیتهای کتابخانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برپایه مجموعه سازی شکل میگیرد. تأمین منابع اطلاعاتی به صورت درست، به موقع و متناسب با نیازهای مراجعان میتواند ضمن غنی سازی مجموعه به رفع نیاز مخاطبان کمک نموده و باعث افزایش میزان استفاده ی سایر مراکز و سازمانها از منابع و خدمات مجموعه از طریق امانت بین کتابخانه ای گردد.

هدف
     هدف کتابخانه تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان و سایر افراد استفاده کننده از کتابخانه میباشد.


تعاریف
 مجموعه سازی: عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب، سفارش و تهیه و دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه های خرید، مبادله و سایر روشهای مرسوم و ارزیابی مداوم آن ها.

جامعه کتابخانه: جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه، رزیدنت ها، دانشجویان و کارکنان بیمارستان  و سایر افرادیکه که از طرف کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بابل عضویت دارند .


مجموعه کتابخانه: مجموعه کتابخانه شامل کتب فارسی ولاتین در موضوعات تخصصی (زنان، اطفال، داخلی، عفونی، روانپزشکی، بیهوشی و پرستاری..) است . مجلات عمومی و تخصصی فارسی و لاتین داخل کشور به صورت online ، پایان نامه ها و همچنین منابع اطلاعاتی الکترونیکی که از طریق کتابخانه مرکزی دانشگاه تأمین شده است .


دسترسی و امانت کتب با ارائه کارت شناسایی و یا کارت دانشجویی امکان پذیر است پایان نامه ها و اطلس های اموزشی و فرهنگ ها قابل امانت نیستند و در محل کتابخانه مطالعه میشوند و دستیابی به منابع الکترونیکی از طریق vpn دانشگاه امکان پذیر است .


کمیته تأمین منابع علمی
کمیته تأمین منابع متشکل از نمایندگان گروه های آموزشی، مسئول کتابخانه و معاون آموزشی مرکز.

معیار کلی انتخاب و تهیه منابع
انتخاب منابع بر اساس نیاز سنجی از جامعه استفاده کننده و بر اساس رسالت کتابخانه، رشته های موجود در بیمارستان، فضا و تقسیم بودجه صورت می گیرد.
کتابخانه خط مشی مجموعه سازی رابه چها دلیل ضروری میداند:
۱. انتخاب
۲. برنامه ریزی
۳. روابط عمومی
۴. همکاری
و از گروهای آموزشی و پژوهشی در هر رشته برای تهیه آن نظر خواهی کرده است.


بودجه
بودجه کتابخانه های مراکز آموزشی از طریق معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با توجه به نیاز و تعداد گروه های آموزشی مرکز تامین می شود .


اصول انتخاب

      کتابها بر حسب اولویت بندی نیازهای آموزشی و پژوهشی بیمارستان، روز آمدی و اعتبار علمی ، شهرت مولف و ناشر و قضاوت اعضای هیئت علمی و کتابدار با توجه به لیست پیشنهادی دانشجویان و اساتید در دو بازه زمانی نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه و نمایشگاه کتاب آبان ماه خریداری می شود.